Meneillään olevat hankkeet
Strapetsi- Strategisen ja pedagogisen toiminnan johtaminen – Ledning av strategisk och pedagogisk verksamhet
OKM:n rahoittamalla hankkeella tuetaan ja kehitetään ammatillisen koulutuksen hallinnon ja operatiivisen johdon toiminnan ohjausta, vahvistaen sen vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta. Tavoitteiden saavuttamisesta vastaa 81 ammatillisen koulutuksen järjestäjän verkosto.
Hankkeen tavoitteena on kehittää ammatillisen koulutuksen johtamista ammatillisen koulutuksen toiminnan vaikuttavuuden, tuloksellisuuden ja laadun vahvistamiseksi.
Hankkeen toiminta toteutetaan neljän eri kehittämiskokonaisuuden kautta.
- Pedagogiikan ja asiakkuuksien johtaminen
- Laadunhallinnan ja -johtamisen osaaminen
- Osaamisen ja henkilöstön johtaminen
- Tulevaisuus ja visionäärinen johtaminen
Pohjois-Savon kansanopistoseura ry osallistuu kaikkiin neljään kehittämiskokonaisuuteen.
Neljän eri kehittämiskokonaisuuden lisäksi on kaikkia läpileikkaava ruotsinkielinen kokonaisuus., joka toimii kehittämiskokonaisuuksien mukana. Jokaiselle kehittämiskokonaisuudella on vetovastuullinen organisaatio, sekä määritellyt tavoitteet. Toimintaa ohjaa ja seuraa ohjausryhmä. Kehittämiskokonaisuuksien organisaatiot muodostavat säännöllisesti kokoontuvan projektiryhmän ja johtavat kehittämiskokonaiskohtaista työskentelyä.
Lisätietoa: https://blog.edu.turku.fi/strapetsi/
SOKKA-hanke
Olemme mukana Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus -hankkeessa.
Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.
Hanketta koordinoi Suomen Kansanopistoyhdistys ja siinä ovat mukana seuraavat kansanopistot: Etelä-Pohjanmaan Opisto, Haapaveden Opisto, Itä-Karjalan kansanopisto, Jyväskylän kristillinen opisto, Kalajoen Kristillinen Opisto, Kankaanpään opisto, Karstulan Evankelinen Opisto, Paasikivi-Opisto, Peräpohjolan Opisto, Pohjois-Savon opisto, Raudaskylän Kristillinen Opisto, Rovala-Opisto, STEP-koulutus, Suomen Nuoriso-opisto sekä Valkealan kristillinen kansanopisto.
Hankkeen tehtävänä on:
- Opiskelijoiden osallistumis- ja vaikuttamistoiminnan vahvistaminen
- Oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin tukeminen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi
- Hyvinvointijohtamisen kehittäminen
Hankkeen tavoitteena on:
- Vahvistaa opiskelijoiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia, oppilaitosyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä hyvinvointijohtamista.
- Laatia systemaattinen ja jatkuvasti kehittyvä toimintamalli hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi.
- Vahvistaa johdon ja henkilöstön moninaisuusosaamista opiskelijoiden resilienssin, mielenterveyden ja moninaisuuden tukemisessa.
- Uudistaa oppilaitosten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat sekä laatia teemoista opintokokonaisuus.
- Kehittää toimintakäytänteitä, joita pilotoidaan oppilaitoksissa ja levitetään yhdessä.
- Koota tulokset Ammatillisen koulutuksen hyvinvoinnin toimintakäsikirjaan ja AOE.fi -palveluun.
- Hyödyntää edellisten Oikeus Osata -hankkeiden malleja, ottaa mukaan uusia toimijoita ja kehittämiskohteita sekä juurruttaa uusia käytänteitä oppilaitoksiin.
- Vahvistaa sidosryhmäyhteistyötä.
- Edistää ammatillisen koulutuksen oppilaitosyhteisöjen hyvinvointia ja sosiaalista kestävyyttä.
Kansanopistojen yhteinen laatulupaus
– Näin kansanopistojen ammatillinen koulutus pysyy ja kehittyy huipputasolla
Ammatillista koulutusta järjestävät kansanopistot tekevät yhteistä kehitystyötä koulutuksen ja sen laadun sekä sosiaalisen kestävyyden turvaamiseksi ja kehittämiseksi. Laatulupaus nostaa esiin yhteiset tavoitteet ja toimenpiteitä niiden edistämiseksi.
Meidän kansanopistossamme
Kohdataan opiskelijat tasavertaisesti ja aidosti välittäen.
Se tarkoittaa esimerkiksi opiskelijoihin tutustumista, heidän vahvuuksiensa sanoittamista, uuden oppimisen aktiivista tukemista sekä läsnä olevaa vuorovaikutusta. Noudatamme yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaa ja varmistamme sen tavoitteiden toteutumisen aktiivisella seurannalla yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Tuetaan opiskelijan oppimista ja hyvinvointia monipuolisesti ja yksilöllisesti.
Kansanopistossa opiskelija on keskiössä ja häntä tuetaan aktiivisesti tutkinnon suorittamiseen, jatko-opintoihin ja työllistymiseen. Opiskeluhuolto, opettajat ja muu henkilökunta tekee tiivistä yhteistyötä opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.
Tuetaan ja vahvistetaan opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia.
Huolehdimme siitä, että opiskelija voi vaikuttaa omiin opintoihinsa, oppilaitoksen toimintaan ja omaan elämäänsä. Varmistamme, että vaikuttamisen väylä on helppo ja selkeä. Viestimme aktiivisesti ja tavoittavasti opiskelijoiden osallistumismahdollisuuksista. Pidämme huolta, että opiskelijakuntatoiminnalla on riittävät edellytykset toimia ja selkeät toimintatavat.
Tehdään jatkuvaa yhteistä kehittämistyötä laadukkaan ohjauksen ja opetuksen edistämiseksi.
Tunnistamme vahvuutemme ammatillisen koulutuksen tuottajina. Sitoudumme yhteiseen kehittämiseen kansanopistoverkostossa, koska yhteistyö varmistaa kehittämistyön korkean laadun, resurssit ja kustannustehokkuuden.
Vahvistetaan kasvatus- ja ohjausalan koulutuksen erityisasemaa ja -osaamista.
Kasvatus- ja ohjausalalla kansanopistot ovat huippuosaajia. Sitoudumme kasvatus- ja ohjausalan koulutuksen laadun varmistamiseen ja kehittämiseen yhteistyössä kansanopistoverkoston kanssa.
Viestitään oppilaitoksemme vahvuuksista ja koulutuksen laadusta. Lisäksi osallistumme kansanopistoverkoston yhteiseen viestintään.
Nostamme kansanopistojen yhteiset teemat esiin omissa viestintäkanavissamme ja jaamme valmiita yhteisiä viestintäaineistoja. Se tarkoittaa viestimistä kansanopistoverkoston vahvuuksista, saavutettavuudesta, osallisuudesta, yhdenvertaisuudesta, sosiaalisesta kestävyydestä ja koulutuksen laadusta.
Lue lisää kansanopistojen laatulupauksesta: kansanopistot.fi