Meneillään olevat hankkeet
Strapetsi II – Strategisen ja pedagogisen toiminnan johtaminen


Tavoite: Ammatillisen koulutuksen johtamisen kehittäminen
Strapetsi II -hanke toimeenpanee ja kehittää edelleen aiemmassa Strapetsi I-hankkeessa luotua strategisen johtamisen ja pedagogisen johtamisen toimintamallia, sekä varmistaa aiempien tulosten vaikuttavuutta. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa ammatillisen koulutuksen toiminnan vaikuttavuutta, tuloksellisuutta ja laatua johtamista kehittämällä.
Hankkeen teemat:
- Opiskelijoiden opintojen suorittamisen, valmistumisen, työllistymisen ja jatko-opintoihin siirtymisen systemaattisempi ja ajantasaisempi seuranta, arviointi ja kehittäminen
- Opiskelijan henkilökohtaistamisen toteutuminen
- Työelämän tarpeisiin suunnatun koulutuksen varmistaminen (ennakointi ja yhteistyön tiivistäminen työllisyysalueilla ja valtakunnallisesti)
- Palautteista viestiminen ja asiakastietojen hyödyntäminen
- Pedagogista johtamisen ja yhdessä tekemisen toimintakulttuurin vahvistaminen
- Laadunhallinnan osaamisen vahvistaminen
Pohjois-Savon opisto kehittää toimintaansa kaikissa teemoissa.
Hallinnoija ja toteuttajat: Koordinoija Turun kaupunki ja mukana on 90 osatoteuttajaa.
Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankkeen yhteyshenkilö Pohjois-Savin opistolla: Päivi Jäntti paivi.jantti@psko.fi
VIERKO 2 – HANKE 2024-2027
Pohjois-Savon opisto on yksi 71 koulutuksen järjestäjästä, jotka muodostavat VIERKO 2-kehittäjäverkoston. Verkoston teema on vieraskielisen ja kielitietoisen koulutuksen ja ohjauksen kehittäminen ja S2-kielten opiskelumahdollisuuksien parantaminen.
Olemme mukana seuraavissa VIERKOn tavoitteissa/työpaketeissa:
- Kielitietoisen ja selkokielisen opetuksen, ohjauksen sekä niihin liittyvien materiaalien kehittäminen (roolimme: perehtyjä, kehittäjä, työpakettityö)
- Sidosryhmien kieli- ja monikulttuurisuusosaaminen (roolimme: perehtyjä)
- Kielitietoisen ja monikulttuurisen toiminnan strateginen kehittäminen (roolimme: perehtyjä)
- Opiskelijan palveluiden kokonaisvaltainen kehittäminen – verkostot, työelämäyhteistyö ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus (roolimme: perehtyjä)

Taustaa
VIERKO 2- toimintaa rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Ammatillista koulutusta kehitetään strategiarahoituksella, jonka päämäärinä on mm. uudistaa, yhtenäistää ja parantaa ammatillisen koulutuksen toimintamalleja. Vuoden 2024 lopulla tehtyjen rahoituspäätösten yksi kehittämiskohde oli vieraskielinen koulutus ja kotimaisten kielten tarjonnan ja laadun parantaminen. Strategiarahoitus palvelee tässä teemassa pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaa Vahva ja välittävä Suomi (20.6.2023).
VIERKO 2:n toiminta-aika on 1.1.2025 – 31.5.2027. Kokonaisuutta koordinoi Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä (Keuda). Ruotsinkielisen koulutuksen osalta koordinaatiovastuussa on Yrkesakademin i Österbotten (YA). Hankkeessa on viisi työpakettia, joiden tuloksista vastaavat Gradia, Stadin AO, Jedu, Haapaveden opisto/Tredu ja TTS.
Lue lisää VIERKO 2 -hankkeesta verkkosivulta https://www.keuda.fi/keuda/hankkeet/vierko-2/
Tuloksia löytyy aoe.fi-palvelusta https://aoe.fi/#/kokoelma/323
VIERKO 2 jatkaa vuonna 2024 toteutetun VIERKO-hankkeen jalan jäljissä. Sen tavoitteista voit lukea lisää sivulta https://www.keuda.fi/keuda/hankkeet/vierko/
Hankkeen yhteyshenkilö Pohjois-Savon opistolla: Päivi Jäntti, paivi.jantti@psko.fi
SOKKA-hanke
Olemme mukana Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus -hankkeessa.
Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus on kansanopistojen ammatillisen koulutuksen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on edistää monipuolipuolisesti opiskelijoiden ja opistoyhteisöjen hyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa. Hanke on käynnissä 19.12.2022–30.4.2025 ja sitä rahoittaa Opetushallitus.
Hanketta koordinoi Suomen Kansanopistoyhdistys ja siinä ovat mukana seuraavat kansanopistot: Etelä-Pohjanmaan Opisto, Haapaveden Opisto, Itä-Karjalan kansanopisto, Jyväskylän kristillinen opisto, Kalajoen Kristillinen Opisto, Kankaanpään opisto, Karstulan Evankelinen Opisto, Paasikivi-Opisto, Peräpohjolan Opisto, Pohjois-Savon opisto, Raudaskylän Kristillinen Opisto, Rovala-Opisto, STEP-koulutus, Suomen Nuoriso-opisto sekä Valkealan kristillinen kansanopisto.
Hankkeen tehtävänä on:
- Opiskelijoiden osallistumis- ja vaikuttamistoiminnan vahvistaminen
- Oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin tukeminen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi
- Hyvinvointijohtamisen kehittäminen
Hankkeen tavoitteena on:
- Vahvistaa opiskelijoiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia, oppilaitosyhteisöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä hyvinvointijohtamista.
- Laatia systemaattinen ja jatkuvasti kehittyvä toimintamalli hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi.
- Vahvistaa johdon ja henkilöstön moninaisuusosaamista opiskelijoiden resilienssin, mielenterveyden ja moninaisuuden tukemisessa.
- Uudistaa oppilaitosten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat sekä laatia teemoista opintokokonaisuus.
- Kehittää toimintakäytänteitä, joita pilotoidaan oppilaitoksissa ja levitetään yhdessä.
- Koota tulokset Ammatillisen koulutuksen hyvinvoinnin toimintakäsikirjaan ja AOE.fi -palveluun.
- Hyödyntää edellisten Oikeus Osata -hankkeiden malleja, ottaa mukaan uusia toimijoita ja kehittämiskohteita sekä juurruttaa uusia käytänteitä oppilaitoksiin.
- Vahvistaa sidosryhmäyhteistyötä.
- Edistää ammatillisen koulutuksen oppilaitosyhteisöjen hyvinvointia ja sosiaalista kestävyyttä.
Kansanopistojen yhteinen laatulupaus
– Näin kansanopistojen ammatillinen koulutus pysyy ja kehittyy huipputasolla

Ammatillista koulutusta järjestävät kansanopistot tekevät yhteistä kehitystyötä koulutuksen ja sen laadun sekä sosiaalisen kestävyyden turvaamiseksi ja kehittämiseksi. Laatulupaus nostaa esiin yhteiset tavoitteet ja toimenpiteitä niiden edistämiseksi.
Meidän kansanopistossamme
Kohdataan opiskelijat tasavertaisesti ja aidosti välittäen.
Se tarkoittaa esimerkiksi opiskelijoihin tutustumista, heidän vahvuuksiensa sanoittamista, uuden oppimisen aktiivista tukemista sekä läsnä olevaa vuorovaikutusta. Noudatamme yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaa ja varmistamme sen tavoitteiden toteutumisen aktiivisella seurannalla yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Tuetaan opiskelijan oppimista ja hyvinvointia monipuolisesti ja yksilöllisesti.
Kansanopistossa opiskelija on keskiössä ja häntä tuetaan aktiivisesti tutkinnon suorittamiseen, jatko-opintoihin ja työllistymiseen. Opiskeluhuolto, opettajat ja muu henkilökunta tekee tiivistä yhteistyötä opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.
Tuetaan ja vahvistetaan opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia.
Huolehdimme siitä, että opiskelija voi vaikuttaa omiin opintoihinsa, oppilaitoksen toimintaan ja omaan elämäänsä. Varmistamme, että vaikuttamisen väylä on helppo ja selkeä. Viestimme aktiivisesti ja tavoittavasti opiskelijoiden osallistumismahdollisuuksista. Pidämme huolta, että opiskelijakuntatoiminnalla on riittävät edellytykset toimia ja selkeät toimintatavat.
Tehdään jatkuvaa yhteistä kehittämistyötä laadukkaan ohjauksen ja opetuksen edistämiseksi.
Tunnistamme vahvuutemme ammatillisen koulutuksen tuottajina. Sitoudumme yhteiseen kehittämiseen kansanopistoverkostossa, koska yhteistyö varmistaa kehittämistyön korkean laadun, resurssit ja kustannustehokkuuden.
Vahvistetaan kasvatus- ja ohjausalan koulutuksen erityisasemaa ja -osaamista.
Kasvatus- ja ohjausalalla kansanopistot ovat huippuosaajia. Sitoudumme kasvatus- ja ohjausalan koulutuksen laadun varmistamiseen ja kehittämiseen yhteistyössä kansanopistoverkoston kanssa.
Viestitään oppilaitoksemme vahvuuksista ja koulutuksen laadusta. Lisäksi osallistumme kansanopistoverkoston yhteiseen viestintään.
Nostamme kansanopistojen yhteiset teemat esiin omissa viestintäkanavissamme ja jaamme valmiita yhteisiä viestintäaineistoja. Se tarkoittaa viestimistä kansanopistoverkoston vahvuuksista, saavutettavuudesta, osallisuudesta, yhdenvertaisuudesta, sosiaalisesta kestävyydestä ja koulutuksen laadusta.
Lue lisää kansanopistojen laatulupauksesta: kansanopistot.fi